مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

آسيب شناسي شركت در مناقصه و پيشنهاد قيمت
بخش اول : اعمال ريسك شخصيت كارفرما و مشاور در تعيين نوع پيمان و روش ارائه پيشنهاد قيمت
يكي از مشكلات شركتهاي پيمانكاري در مناقصات ، تهيه و ارائه پيشنهاد قيمتها است.
يك ضعفي كه در مورد پيشنهاد قيمت در شركتها توسط اينجانب  مشاهده گرديده است ،  وضعيت تعميم تجربيات يك پروژه به پروژه ديگر به لحاظ مشخصات فني طرح و بخش مالي بطور مستقيم و بدون معادل سازي ريسك منظور شده براي عوامل حقيقي و حقوقي پيمان بوده است .
بطور مثال تيم پروژه اي كه در پروژه هاي قبلي تجربه داشتن مشاور سخت و بدبيني كه اين مشاور فقط به فكر عدم سوق دادن مسئوليتها به خودش بوده را داشته در پيشنهاد قيمت و اسناد مناقصه بيشتر بدنبال بحث كامل بودن و شفاف بودن تمامي بخش ها و قيمتها با دتايل كامل مي باشد ، در عوض تيم پروژه اي كه قبلا داراي كارفرمايي سهل نگر بوده اغلب بدنبال پيماني كلي نگر و كمتر مستند كردن كار در طول پروژه براي پيمانكاراست .حال فرض كنيم اين دو سيستم شخصيتي در پروژه اي جديد جابجا شوند.
بدين لحاظ گاهي عدم لحاظ ريسكي براي عامل كارفرما و مشاور در نكات پيمان يا عدم ديدن كامل اين ريسك مشكل ساز مي گردد. بطور مثال براي بعضي كارفرماها  درج كلي دتايلها ي اجرايي بدون مقدار دهي به آنها براي هر بخش قرارداد دست ما را براي مانورقيمت باز مي گذارد و حكم دريافت پول بيشتربه ازاء هر واحد از كار ( مثلا مترمكعب بتن  ) را دارد اما ممكن است براي كارفرمايي ديگر مجوزي براي خط زدن هاي بيشتر گردد ( مثلا درعمليات اجرايي تغيير قالب بندي چوبي به فلزي يا عدم اجراي ايزولاسيون در هر بخشي كه لازم به اجراي ايزولاسيون نيست مساوي با خط زدن ريالي بخشي از مبلغ واحد عمليات توسط مشاور يا كارفرما به تناسب عمليات اجرا نشده در همان قسمت خواهد بود.)
 و به عبارتي بعضي كارفرماها بجاي انكه تغيير را دليل بهتر شدن اجرا و جابجايي آن را در قسمتهاي محتلف كار باعث افزايش هزينه پيمانكار بدانند آن را در جهت كاهش هزينه ها و نهايتا كاهش قيمت عمليات اجرا شده منظور مي كنند كه نهايتا ادعاي كاهش مبلغ واحد و خط خوردن صورت وضعيتها را در پي خواهد داشت  )
لذا بنظر مي رسد بهتر باشد بحث رواني و ريسك پذيري در مورد عوامل پيمان  ( اگر عوامل پيمان را  عبارت از كارفرما ، پيمانكار ، مشاور و همچنين مديريت طرح ، سرمايه گذار اصلي و از اين دست عوامل بدانيم )  در پيشنهادوارائه قيمت بيش از گذشته مد نظر عوامل ذيربط قرار گيرد ، به عبارتي علاوه بر مقايسه مقادير عمليات اجرايي ، يك ديد بلند مدت در پروژه به بلنداي مدت پيمان و لحاظ نمودن درصد ريسك پذيري به جهت بعد حقيقي و حقوقي عوامل تشكيل دهنده پيمان و البته مقدار ثبات احتمالي در طول مدت آن را نيز بايد از نظر دور نداشت و بصورت يك فاكتور در تعيين قيمتها و هم در تعيين روش ارائه پيشنهاد قيمت و نوع پيمان در بخش هاي مختلف عملياتي در پيمان مد نظر قرار داد.

حدنصاب معاملات در سال 1390

حد نصاب تعیین شده  برای سال 90 به شرح زیر ابلاغ شده است :

1- معاملات کوچک : معاملاتی که کمتر از مبلغ پنجاه و پنج میلیون (‌55000000 ) ریال باشد.

2- معامات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ پانصد و پنجاه میلیون (‌550000000 )‌ریال تجاوز نکند.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ پانصد و پنجاه میلیون (‌550000000 )‌ریال باشد.

 

پرسشی در مورد نبستن قرارداد توسط كارفرما با پيمانكار پس از برنده شدن پيمانكار در مناقصه  :

پرسش از سوی یکی از کاربران طرح شده است: 

در يك مناقصه عمليات ساختماني با فهرست بهاء 1388 شركت و برنده اول مناقصه شده ايم ، اما مدت 2 ماه از برنده شدن ما گذشته و كارفرما از امضاء و ابلاغ قرارداد طفره مي رود و هنوز زمين كارگاه را نيز تحويل نداده است. در ضمن مهلت ضمانت نامه شركت در مناقصه 15 روز ديگرتمام مي شود. تكليف ما ( پيمانكار) چيست؟

پاسخ :

الف – قانون های کاربردی در این زمینه :

-          براساس بند 5 از ماده 14 قانون برگزاري مناقصات 1383 مدت اعتبار پيشنهادها از جمله اسناد مناقصه است و بايد دراسناد مناقصه اين مدت مشخص شده باشد.

-         براساس  بند الف از ماده 21 همان قانون ، برگزار كننده موظف است قبل از اتمام مدت اعتبارپيشنهادها قرارداد را با برنده مناقصه منعقد نمايد

-          براساس همان بند مدت اعتبار پيشنهادها حداكثربراي يكبار و به مدت پيش بيني شده در اسناد مناقصه قابل تمديد است.

-          براساس رديف3 از بند الف ماده 24 قانون ياد شده نيز اتمام مدت اعتبار پيشنهادها باعث تجديد مناقصه مي شود.

-         براساس بند "ب" ماده  28  شرايط عمومي پيمان 1378 ، تاريخ تحويل كارگاه كه توسط كارفرما به پيمانكاراعلام مي شود نبايد بيش از 30 روز از تاريخ مبادله پيمان باشد.

-          شكايت های مربوط به مناقصات نيز براساس ماده 7 قانون برگزاري مناقصات از سوی هيات رسيدگي به شكايات رسیدگی مي شود كه قانون مربوط به آن در سال 1388 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است و طبق ماده 1 اين قانون ، هيات رسيدگي در مركز كشور و هريك از استانها تشكيل و مسئول رسيدگي به اين شكايت ها مي باشد.

ب- از جمله اقدام هایي كه مي توان انجام داد :

-          با توجه به نوشتار بالا بايد بررسي نماييد كه تاريخ اعتبار پيشنهادها نگذشته باشد وگرنه بايد مناقصه گذار آن را دست بالا (حداكثر) به مقدار قانوني تمديد نمايد.

-          كارفرما بايد قبل از اتمام اين مدت نسبت به عقد قرارداد با شما ( برنده مناقصه ) اقدام نمايد.

-          البته در قانون یادشده نامي از ابلاغ و مبادله پيمان برده نشده است ولي به نگر مي رسد منظور قانونگزار از تعيين مهلت عقد قرارداد ابلاغ و مبادله آن نيز بوده است. به همين جهت عدم تحويل كارگاه نيز قبل از اتمام مدت قانوني مربوطه قابل ادعا و كليم نيست .

-          اگر مدت اعتبار پيشنهادها و مدت تمديد شده آن پایان پذیرد ، مناقصه تجديد مي شود و تضمين شركت در مناقصه قبلي به پیمانکار بازگشت داده می‌شود.

-          در صورتيكه شكايتي در اين زمينه داريد بايد از طريق هيات رسيدگي به شكايات كه در تهران زير نظر معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و در استانها نيز داراي تشكيلات مربوطه است ، اقدام نماييد.

 

پیوست ها
FileDescriptionFile sizeDownloads
Download this file (201-11_نبستن قرارداد با برنده مناقصه.pdf)نبستن قراردادعدم عقد قرارداد با برنده مناقصه1229 kB1386

حد نصاب معاملات سال 1389

حد نصاب تعیین شده به شرح زیر ابلاغ شده است :

1- معاملات کوچک : معاملاتی که کمتر از مبلغ چهل و نه میلیون (‌49000000 ) ریال باشد.

2- معامات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیش از سقف معاملات کوک بوده و از مبلغ چهارصد و نود میلیون (‌490000000 )‌ریال تجاوز نکند.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ چهارصد و نود میلیون (‌490000000 )‌ریال باشد.

و نصابهای تعیین شده از ابتدای سال 1389 تا زمانی که اصلاح نشده اند ، قابل اجرا خواهند بود و به مزایده ها نیز تسری می یابند.

 

حد نصاب معاملات سال 1388

حد نصاب تعیین شده به شرح زیر ابلاغ شده است :

1- معاملات کوچک : معاملاتی که کمتر از مبلغ چهل و چهار میلیون (‌44000000 ) ریال باشد.

2- معامات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ چهارصد و چهل میلیون (‌440000000 )‌ریال تجاوز نکند.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ چهارصد و چهل میلیون (‌440000000 )‌ریال باشد.

و نصابهای تعیین شده از زمان ابلاغ  تا زمانی که اصلاح نشده اند ، قابل اجرا خواهند بود .

 - قانون برگزاري مناقصات   و آیین نامه های آن با آخرین اصلاحات تا آبان ماه 1400  ( دانلود نسخه ورد قانون و آیین نامه های آن با آخرین اصلاحات تا 24 آبان 1400 )

- اصلاحيه نصاب معاملات ماده 3 قانون برگزاري مناقصات ( حدنصاب مناقصات و معاملات )                              

آيين نامه اجرائي بند (ج) ماده 12 قانون برگزاري مناقصات                

- اصلاحيه آيين نامه اجرائي بند (ج) ماده 12 قانون برگزاري مناقصات             

- آيين نامه اجرائي نظام مستند سازي و اطلاع رساني مناقصات                            

- اصلاحيه آيين نامه اجرائي نظام مستند سازي و اطلاع رساني مناقصات                

- آيين نامه اجرائي بند (الف) ماده 26 قانون برگزاري مناقصات          

- اصلاحيه آيين نامه اجرائي بند (الف) ماده 26 قانون برگزاري مناقصات                   

- آيين نامه اجرائي بند (ه‍ ـ) ماده 29 قانون برگزاري مناقصات              

- اصلاحيه آيين نامه اجرائي بند (هـ) ماده 29 قانون برگزاري مناقصات           

لینک دانلود تصویبنامه حد نصاب معاملات سال 1387

حد نصاب تعیین شده برای سال 1387 به شرح زیر ابلاغ شده است :

1- معاملات کوچک : معاملاتی که کمتر از مبلغ  سی و پنح میلیون (‌35000000 ) ریال باشد.

2- معامات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیش از سقف معاملات کوک بوده و از مبلغ سیصد و پنجاه میلیون (‌350000000 )‌ریال تجاوز نکند.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ سیصد و پنجاه میلیون (‌350000000 )‌ریال باشد.

و نصابهای تعیین شده از زمان ابلاغ  تا زمانی که اصلاح نشده اند ، قابل اجرا خواهند بود .

 

لینک دانلود تصویبنامه حد نصاب معاملات سال 1386

حد نصاب تعیین شده برای سال 1386 به شرح زیر ابلاغ شده است :

1- معاملات کوچک : معاملاتی که کمتر از مبلغ  بیست و نه میلیون و سیصد و چهل هزار  (‌29340000 ) ریال باشد.

2- معامات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ دویست و نود و سه میلیون و چهارصد هزار (‌293400000 )‌ریال تجاوز نکند.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ دویست و نود و سه میلیون و چهارصد هزار  (‌293400000 )‌ریال باشد.

و نصابهای تعیین شده از زمان ابلاغ  تا زمانی که اصلاح نشده اند ، قابل اجرا خواهند بود .

 

لینک دانلود تصویبنامه : حد نصاب معاملات سال 1385

حد نصاب تعیین شده برای سال 1385 خلاصه به شرح زیر ابلاغ شده است :

1- معاملات کوچک : معاملاتی که کمتر از مبلغ بیست و پنج میلیون و هشتصد و سی هزار(‌25830000 ) ریال باشد.

2- معامات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ دویست و پنجاه و هشت میلیون و سیصد هزار (‌258300000 )‌ریال تجاوز نکند.

3- معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ دویست و پنجاه و هشت میلیون و سیصد هزار (‌258300000 )‌ریال باشد.

و تا دریافت گزارش سالیانه بانک مرکزی در شروع هر سال از شاخص های سال قبل استفاده می شود.

 

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register