مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

سوال در مورد ضريب بالاسري فهرست هاي بهاء 1388 و 1389 و نحوه تعيين آن ،

در اين يكي دو ساله ، يكي از تكراري ترين سوالاتي بوده كه از بنده شده است.

عدم وجود ضريب بالاسري بصورت يك ضريب مجزا در پيمانهاي منعقده بر پايه فهرست بهاء 1388 ، مشكلي بوده كه گريبان اغلب پيمانهاي فهرست بهايي را گرفته است و براي بعضي عوامل پروژه به ويژه در تعيين ، بررسي و تصويب قيمت جديد مشكلاتي را پديد آورده است.

اما راه حل ساده اي دارد و آن توجه به چند نكته است :

اول دقت در متن ابلاغيه هاي فهرست هاي بهاء 1388 و جملاتي كه در بخشنامه آنها در مورد اين ضريب و ساير ضرايب مربوط به همان فهرست بهاء ، آمده است.

دوم اطلاع از ضريب بالاسري طرحهاي عمراني و غير عمراني و نحوه محاسبه و آناليز اين ضريب در اين طرح ها و محاسبه آن در پروژه مورد پيمان خودتان ( لينك فوق نمونه اي از آناليز ضريب بالاسري مي باشد و بايد در هر پروژه جداگانه تهيه شود )

سوم دقت در زمان پيشنهاد قيمت و مبالغ و ضرايب آن و به ويژه در پركردن فرمها و اسناد مربوطه ( بطور مثال فرمهاي بخشنامه 4951 ) و توجه در اعمال آنها در مفاد و يا در مبالغ پيمان

چهارم رعايت ماده 29 شرايط عمومي پيمان و  بند " ج " اين ماده ( در ارائه قيمت هاي جديد )

اما نكته بعدي اين خواهد بود كه براي رعايت تبصره ذيل رديف 1 از بند الف ماده 29 نيز بايد دقت بيشتري كنيم .

البته در طي برگزاري دوره هاي مربوطه از جمله شرايط عمومي پيمان و فهرست بهاء كه سايت مترور برگزار مي كند ، قطعا توضيحات فوق كمي بازتر ، مشروح تر و همراه با مثال هاي متعدد بيان شده و تجزيه آن نيز در دوره هاي تجزيه بهاء و همچنين پيشنهاد قيمت و براساس نوع طرح ها ، پروژه ها و قوانين موضوعه آنها بطور كامل براي فراگيران آناليزو محاسبه مي گردد.

توجه :  پيشنهاد مي گردد ضريب بالاسري براي هر پروژه به ويژه براي شركت در مناقصه و در محاسبه هزينه - درآمد پيمان، بصورت  اختصاصي آناليز و محاسبه گردد ، اين امر براي مواردي كه از فهرست بهاء 1388 و دفترچه تجزيه بهاء 1389 استفاده مي نماييم بنظر بنده قطعا الزامي است. لذا حتي الامكان در استفاده از ضرايب پيش فرض 1.3 و 1.43 پرهيز و يا دقت فرماييد .

به اطلاع كاربران عزيز مي رساند در اين ارتباط سايت مترور كتابي تحت عنوان " ضريب بالاسري " تهيه نموده كه به شرح اقلام هزينه هاي بالاسري و آناليز كامل اين ضريب در حالات مختلف ارائه نموده است. " لينك خريد كتاب ضريب بالاسري "

موفق باشيد.

بخشنامه نحوه حمل مصالح فولادي در جاده هاي كشور را مي توانيد از لينك زير دانلود نماييد:

دستورالعمل حمل مصالح فولادي در جاده هاي كشور

قانون افزايش نرخ ماليات ارزش افزوده به ازاء هر سال يك درصد تا سال 1394 طبق قانون برنامه پنج ساله پنجم

ماده 117 قانون برنامه پنجساله پنجم در مورد افزايش نرخ ماليات ارزش افزوده.

بدين ترتيب در سال 1390  درصورت وضعيت ها ، ماليات ارزش افزوده مربوط به كاركردهاي اين سال بايد ، با نرخ 4% ، سال 1391 با نرخ 5% ، سال 1392 با نرخ 6% ، سال 1393 با نرخ 7% و سال آخر برنامه يعني سال 1394 با نرخ 8%  عمل گردد.

و همانگونه كه مطلع هستيد ماليات ارزش افزوده كاركردهاي مربوط به اول مهر 1387 تا پايان سال 1389 با نرخ 3% عمل مي گرديد.

اطلاع از مفاد اين قانون جهت حمل و نقل فطعات و تجهيزات بزرگ به پروژه هاي اجرايي بي فايده نخواهد بود.

 5911-D قانون حمل محمولات ترافيکي در جاده ها

 دستورالعمل نحوه رسيدگي به تخلفات پيمانكاران  و جرائم قانوني مربوطه در ارتباط با طبقه بندي و تعيين صلاحيت پيمانكاران

دستورالعمل نحوه رسيدگي به تخلفات پيمانكار در تاييد صلاحيت

قانون تملك اپارتمانها را مي توانيد از اين لينك دريافت نماييد.

" قانون تملك اپارتمانها "

قرارداد كــار تحت فـايل اكسل

>>  فـــايل اکسل قراردادکـــار  <<

 

لينك دانلود در مورخ 07-12-91 از 4شيرد به اختصاصي سايت مترور تغيير داده شد.

يك نمونه آنالیز ضريب بالاسری در طرحهای عمرانی و غیر عمرانی

توجه :  پيشنهاد مي گردد ضريب بالاسري براي هر پروژه به ويژه براي شركت در مناقصه و در محاسبه هزينه - درآمد پيمان، بصورت  اختصاصي آناليز و محاسبه گردد ، اين امر براي مواردي كه از فهرست بهاء 1388 و دفترچه تجزيه بهاء 1389 استفاده مي نماييم بنظر بنده بطور قطع الزامي است. لذا حتي الامكان در استفاده از ضرايب پيش فرض 1.3 و 1.43 پرهيز و يا دقت فرماييد .

 مهم : با توجه به قوانين و بخشنامه هايي كه در چند سال اخير صادر شده كه از جمله آنها مي توان به اصلاحات قانون ماليات هاي مستقيم ، بيمه ، ماليات ارزش افزوده و همچنين ابلاغ فهرست هاي بهاي سال 1392 ، 93 و 94 اشاره داشت ، آناليز زير حداقل براي پيمان هاي بعد از شهريور 1387 اعتبار ندارد و تنها به عنوان يك نمونه مي تواند در تهيه آناليز ضريب بالاسري مورد استفاده قرار گيرد ، بنده دركتاب ضريب بالاسري آناليزجديد ضرايب بالاسري طرح هاي عمراني و غير عمراني را با استناد به قوانين ، بخشنامه ها و عرف موجود ارائه نموده ام و همچنين در كتاب ياد شده  35 نوع پيمان و پروژه را آناليز نموده و ضريب بالاسري آنها را بطور مستند تهيه و ارائه كرده ام. لذا توصيه مي گردد در استفاده از آناليز زير دقت فرموده و به دوره استفاده آن كه براي پيمان‌هاي منعقد شده يا پيشنهاد قيمت شده  قبل از 31 شهريورماه 1387 بوده توجه ويژه مبذول فرماييد.

همچنين مي توانيد نظرات و پيشنهادات خود در زمينه ضريب بالاسري و نحوه آناليز آن را به ايميل اينجانب ارسال فرماييد يا در بخش نظرات در زير همين مطلب درج فرماييد.

Balasari-Analys

////

 اصلاحیه کتاب ضریب بالاسری پیمان
ضریب های بالاسری 1.41 و 1.17 به فایل این کتاب افزوده شده است.

طبق ماده 44 شرايط عمومي پيمان پيمانكار نبايد مشمول قانون منع مداخله كارمندان دولت مصوب ديماه 1337 باشد. اين قانون را مي توانيد از لينك زير دريافت و مطالعه فرماييد.

قانون منع مداخله كارمندان دولت

بخشنامه هاي 129 و 134 و 5/14 شوراي عالي تامين اجتماعي در مورد حق بيمه كاركنان طرح هاي عمراني و غيرعمراني و پروژه هاي EPC  :

 1- حق بيمه طرح هاي عمراني

2- حق بيمه طرح هاي غيرعمراني

3- حق بيمه طرح هاي كليددردست  EPC

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register