مترور : نخستین تارنمای متره برآورد و اصول حاکم بر پیمان در ایران

09038381937  تلفن ، @metror  :کانال تلگرام 

www.metror.ir
Menu

کتاب و جزوه های مترور

در تاريخ 23 بهمن ماه 1391 تعدادي دستورالعمل ( نشريه ) از نوع 3  از طرف معاونت نظارت راهبردي  روي سايت نظام فني قرار گرفت ، 2نكته قابل بحث در ابلاغ اين نشريه ها مشاهده نمودم كه به صورت خلاصه در زير ارائه مي گردد :

بخشنامه ی تبيين بخشنامه شماره 68118/100 مورخ 21/8/1391 ( "دستورالعمل انضباط مالي و ارتقاي بهره وري و بهبود كيفيت صرفه جويي در هزينه و زمان اجراي طرح ها" )‌ ابلاغ شد.

لینک دانلود : بخشنامه شماره  87207/20 مورخ 18/10/91

 

.

دستورالعمل انضباط مالي و ارتقاء بهره وري و بهبود كيفيت و صرفه جويي در هزينه و زمان اجراي طرح ها طی بخشنامه شماره 68118-101 توسط معاونت برنامه ریزی ابلاغ گردید.

 آیا این بخشنامه می تواند همزمان انظباط مالی ، ارتقاء بهره وری ، بهبود کیفیت و صرفه جویی در هزینه و زمان اجرای پروژه ها را به ارمغان بیاورد.؟ ادامه این مطلب نقد مختصری است بر نکات چالش زای این بخشنامه :

با ابلاغ قانون  " حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم  "  توسط رياست جمهوري ، ضمن لغو قانون قبلي استفاده از حداكثر توان فني و مهندسي مصوب 12 اسفند 1375 ، ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 1366 نيز اصلاح گرديد.

در بند 1 از ماده 1 اين قانون تعريف طرح ( پروژه ) بدين شرح آمده است :

طرح (پروژه): عبارت از مجموعه فعالیت های هدفدار مهندسی، طراحی پایه، مفهومی، تفصیلی، پژوهشی، خرید ماشین آلات، تجهیزات و لوازم، پیمانکاری عملیات عمرانی، اجراء ، آزمایش، راه اندازی و یا بخشی از انجام مراحل فوق است که به احداث یک واحد جدید منجر شود و یا توسعه، بهبود، افزایش ظرفیت تولید یا بهره برداری یک واحد را موجب گردد.

در ماه 8 اين قانون نيز آمده است :

در ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، عبارت “پنج درصد آن به عنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کننده وجوه) کسر و ظرف سی روز “حذف و عبارت” سه درصد آن به عنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کننده وجه) کسر و تا پایان ماه بعدی”، جایگزین می گردد.

به عبارتي كسر علي الحساب مالياتي از  5% به 3% كاهش يافت.

متن كامل قانون مذكور را مي توانيد در لينك زير مطالعه فرماييد:

متن كامل قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم

 توضيحات سايت دولت در اين زمينه :

رئیس جمهور قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده(104) قانون مالیاتهای مستقیم را ابلاغ کرد.

حسابداری صنعتی در بحث پروژه ها وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده پروژه را بر عهده دارد و اصولا بخشي از عملكرد حسابداران صنعتي در پروژه ، متره و برآورد هزينه عوامل و منابع اقلام كار در پروژه و درآمدهاي معادل آنها در صورت وضعيت ها و ساير درآمدهاي مرتبط با آنها مي باشد .

 مديريت پروژه  مي تواند با تجزیه و تحلیل گزارشها ي حسابداري صنعتي و بررسی آنها ، راه و روشهای تقلیل بهای تمام شده پروژه را بهتر بيابد و در ادامه پروژه و پروژه هاي مشابه بكار گيرد.

حسابداري صنعتي داراي فصول مشتركي با متره و برآورد است و يك مترور بايد توانايي انجام هزينه - درآمد پروژه را داشته باشد و يا حداقل بخشي از خوراك اوليه حسابداران صنعتي را در پروژه تامين نمايد.

 

يكي از رديفهاي هزينه ، در محاسبه ضريب بالاسري ، هزينه صدور و تمديد ضمانت نامه هاست و از جمله اين ضمانت نامه ها با توجه به موضوع كاربرد عبارتند از:

  1. ضمانت شركت در مناقصه
  2. ضمانت نامه انجام تعهدات ( تعهدات پيمان )
  3. ضمانت نامه پيش پرداخت
  4. ضمانت نامه وجوه حسن انجام كار ( ضمانت استرداد كسور وجه الضمان )
  5. ضمانت تعهد پرداخت ، كه از جمله ضمانت نامه صورت وضعيت قطعات كارگاه ساخت ( حمل نشده به پروژه ) را مي توان در اين نوع ضمانت نامه جاي داد.
  6. ضمانت نامه گمركي
  7. ساير ضمانت نامه ها

توجه : در آيين نامه تضمين معاملات دولتي  و اصلاحيه هاي آن ، تنها 4 نوع اول ضمانت نامه هاي فوق بيان و نحوه استفاده و كاربرد آنها در معاملات شرح داده شده است.

از انواع هزينه هاي  ضمانت نامه نيز ، كارمزد صدور ضمانت نامه بانكي مي باشد.

بطور معمول كارمزد صدور ضمانت نامه بانكي بستگي به عوامل مختلف از جمله نوع وثيقه و بانك يا موسسه صادر كننده آن دارد . كه فعلا با توجه به اعتبار وثيقه و دستورالعمل بانكها و موسسات عامل ، چيزي بين 0.5 تا 2.5 درصد مبلغ ضمانت نامه ، بطور معمول هزينه كارمزد صدور ضمانت نامه بانكي براي ضمانت نامه هاي يكساله مي باشد ، البته يك مبلغ حداقلي نيز از طرف بانكها براي صدور تعيين گرديده است كه اگر مبلغ حاصل از درصد ذكر شده كمتر از آن باشد ، مبلغ حداقل تعيين شده اخذ مي گردد.

البته بايد توجه نمود كه اصولا هزينه ضمانت نامه ، تنها هزينه كارمزد پرداختي به بانك نمي باشد و ساير هزينه ها از جمله هزينه تامين بخش نقدي و غير نقدي ضمانت نامه ، تمديد هاي ناشي از تاخيرات يا افزايش مدت پيمان ، ريسك ها و ساير موارد مربوطه نيز بايد در هزينه ضمانت نامه مد نظر قرار گيرند.

آيا عدم لحاظ ضريب بالاسري در برآورد مناقصات اقدام درستي بوده است؟

يكي از اقداماتي كه معاونت نظارت راهبردي در فهرست هاي بهاء سال 1388 انجام داد ، تاكيد بر عدم لحاظ ضريب بالاسري درتهيه برآوردهزينه اجراي كارها بر اساس فهرست هاي پايه سال ياد شده بود.

در نگاه اول اين اقدام ، كار ناشايست و پردردسري جلوه نمود و مخالفت بخش هاي عظيمي از مجموعه عمراني كشور را بدنبال داشت ، اما به واقع اگر فلسفه آن را نه " حذف" اين ضريب كه تنها " عدم لحاظ كردن" آن در برآورد اوليه فرض نماييم ،  كار بسيار بجايي مي نموده ، از آنجا كه ضريب بالاسري براي هر پيمانكار در هر پروژه ضريبي منحصر بفرد خواهد بود ( كه منحصر بفرد بودنش بسادگي قابل اثبات است) عدم لحاظ آن در برآورد مناقصه و واگذار كردن اعمال آن درپيشنهاد مناقصه گران كار درست و معقولانه اي بوده است.

 اما نكته اي كه بنظر بنده از آن غفلت گرديد بخش دوم ماجرا و جايي بود كه مناقصه گران بايد اين ضريب را محاسبه و در ضريب يا مبلغ پيشنهادي خود لحاظ مي كردند و مناقصه گزار بطور كامل خود را از آن محاسبات و اعمال ها جدا دانست و مشكلات عديده اي را در پروژه ها حادث نمود.

به عبارتي اگر مناقصه گزار امتيازي را براي مناسب ترين بالاسري نيز در نظر مي گرفت يا به نحوي محاسبات بالاسري پيمانكاران را در تعيين برنده موثر مي نمود ، پيمانكاران بدنبال تعيين هزينه هاي مرتبط و كاهش يا بالانس آنها گامي برداشته و حداقل در تعيين اين ضريب بصورت كيلويي ( اعمال ضريب آماده 1.43 يا 1.3  يا حذف كلي آنها ! ) اقدام نمي كردند و ضرايب معقولانه تري در مناقصات نمود پيدا مي كرد. ضمن آنكه در مشكلات اواسط و اواخر پروژه ها ( نمونه بارز آن تعيين قيمت هاي جديد ) اين آناليز و ضرايب مي توانست مورد استفاده دوسوی پيمان واقع گردد.

 

راهنمای رفع سوءاثر از سوابق چک های برگشتی اشخاص  نقل از  سايت بانك مركزي ايران

 شیوه نامه‌ی حساب جاری ویرایش 1395به شماره بخشنامه 95-109926بانک مرکزی، در تارنمای مترور افزوده شد ، این فایل از سوی تارنمای مترور نشانه گذاری- بوکمارک - شده است و پیوست می باشد.

پیوست ها
FileDescriptionFile sizeDownloads
Download this file (95-109926-Cheque_Hesabjari.pdf)شیوه نامه‌ی حساب جاریشیوه نامه‌ی حساب جاری2459 kB830

سوال در مورد ضريب بالاسري فهرست هاي بهاء 1388 و 1389 و نحوه تعيين آن ،

در اين يكي دو ساله ، يكي از تكراري ترين سوالاتي بوده كه از بنده شده است.

عدم وجود ضريب بالاسري بصورت يك ضريب مجزا در پيمانهاي منعقده بر پايه فهرست بهاء 1388 ، مشكلي بوده كه گريبان اغلب پيمانهاي فهرست بهايي را گرفته است و براي بعضي عوامل پروژه به ويژه در تعيين ، بررسي و تصويب قيمت جديد مشكلاتي را پديد آورده است.

اما راه حل ساده اي دارد و آن توجه به چند نكته است :

اول دقت در متن ابلاغيه هاي فهرست هاي بهاء 1388 و جملاتي كه در بخشنامه آنها در مورد اين ضريب و ساير ضرايب مربوط به همان فهرست بهاء ، آمده است.

دوم اطلاع از ضريب بالاسري طرحهاي عمراني و غير عمراني و نحوه محاسبه و آناليز اين ضريب در اين طرح ها و محاسبه آن در پروژه مورد پيمان خودتان ( لينك فوق نمونه اي از آناليز ضريب بالاسري مي باشد و بايد در هر پروژه جداگانه تهيه شود )

سوم دقت در زمان پيشنهاد قيمت و مبالغ و ضرايب آن و به ويژه در پركردن فرمها و اسناد مربوطه ( بطور مثال فرمهاي بخشنامه 4951 ) و توجه در اعمال آنها در مفاد و يا در مبالغ پيمان

چهارم رعايت ماده 29 شرايط عمومي پيمان و  بند " ج " اين ماده ( در ارائه قيمت هاي جديد )

اما نكته بعدي اين خواهد بود كه براي رعايت تبصره ذيل رديف 1 از بند الف ماده 29 نيز بايد دقت بيشتري كنيم .

البته در طي برگزاري دوره هاي مربوطه از جمله شرايط عمومي پيمان و فهرست بهاء كه سايت مترور برگزار مي كند ، قطعا توضيحات فوق كمي بازتر ، مشروح تر و همراه با مثال هاي متعدد بيان شده و تجزيه آن نيز در دوره هاي تجزيه بهاء و همچنين پيشنهاد قيمت و براساس نوع طرح ها ، پروژه ها و قوانين موضوعه آنها بطور كامل براي فراگيران آناليزو محاسبه مي گردد.

توجه :  پيشنهاد مي گردد ضريب بالاسري براي هر پروژه به ويژه براي شركت در مناقصه و در محاسبه هزينه - درآمد پيمان، بصورت  اختصاصي آناليز و محاسبه گردد ، اين امر براي مواردي كه از فهرست بهاء 1388 و دفترچه تجزيه بهاء 1389 استفاده مي نماييم بنظر بنده قطعا الزامي است. لذا حتي الامكان در استفاده از ضرايب پيش فرض 1.3 و 1.43 پرهيز و يا دقت فرماييد .

موفق باشيد.

سوال در مورد ضريب بالاسري فهرست هاي بهاء 1388 و 1389 و نحوه تعيين آن ،

در اين يكي دو ساله ، يكي از تكراري ترين سوالاتي بوده كه از بنده شده است.

عدم وجود ضريب بالاسري بصورت يك ضريب مجزا در پيمانهاي منعقده بر پايه فهرست بهاء 1388 ، مشكلي بوده كه گريبان اغلب پيمانهاي فهرست بهايي را گرفته است و براي بعضي عوامل پروژه به ويژه در تعيين ، بررسي و تصويب قيمت جديد مشكلاتي را پديد آورده است.

اما راه حل ساده اي دارد و آن توجه به چند نكته است :

اول دقت در متن ابلاغيه هاي فهرست هاي بهاء 1388 و جملاتي كه در بخشنامه آنها در مورد اين ضريب و ساير ضرايب مربوط به همان فهرست بهاء ، آمده است.

دوم اطلاع از ضريب بالاسري طرحهاي عمراني و غير عمراني و نحوه محاسبه و آناليز اين ضريب در اين طرح ها و محاسبه آن در پروژه مورد پيمان خودتان ( لينك فوق نمونه اي از آناليز ضريب بالاسري مي باشد و بايد در هر پروژه جداگانه تهيه شود )

سوم دقت در زمان پيشنهاد قيمت و مبالغ و ضرايب آن و به ويژه در پركردن فرمها و اسناد مربوطه ( بطور مثال فرمهاي بخشنامه 4951 ) و توجه در اعمال آنها در مفاد و يا در مبالغ پيمان

چهارم رعايت ماده 29 شرايط عمومي پيمان و  بند " ج " اين ماده ( در ارائه قيمت هاي جديد )

اما نكته بعدي اين خواهد بود كه براي رعايت تبصره ذيل رديف 1 از بند الف ماده 29 نيز بايد دقت بيشتري كنيم .

البته در طي برگزاري دوره هاي مربوطه از جمله شرايط عمومي پيمان و فهرست بهاء كه سايت مترور برگزار مي كند ، قطعا توضيحات فوق كمي بازتر ، مشروح تر و همراه با مثال هاي متعدد بيان شده و تجزيه آن نيز در دوره هاي تجزيه بهاء و همچنين پيشنهاد قيمت و براساس نوع طرح ها ، پروژه ها و قوانين موضوعه آنها بطور كامل براي فراگيران آناليزو محاسبه مي گردد.

توجه :  پيشنهاد مي گردد ضريب بالاسري براي هر پروژه به ويژه براي شركت در مناقصه و در محاسبه هزينه - درآمد پيمان، بصورت  اختصاصي آناليز و محاسبه گردد ، اين امر براي مواردي كه از فهرست بهاء 1388 و دفترچه تجزيه بهاء 1389 استفاده مي نماييم بنظر بنده قطعا الزامي است. لذا حتي الامكان در استفاده از ضرايب پيش فرض 1.3 و 1.43 پرهيز و يا دقت فرماييد .

به اطلاع كاربران عزيز مي رساند در اين ارتباط سايت مترور كتابي تحت عنوان " ضريب بالاسري " تهيه نموده كه به شرح اقلام هزينه هاي بالاسري و آناليز كامل اين ضريب در حالات مختلف ارائه نموده است. " لينك خريد كتاب ضريب بالاسري "

موفق باشيد.

 صورتحساب های متفرقه یا خریدهای بدون ثبت نام  را ،
از روش کارت به کارت ، پرداخت نمایید :
پس از پرداخت وجه ، کدرهگیری و نام محصول‌ را 
به شماره 09038381937 پیامک ، تلگرام یا واتس اپ نمایید.



ورود و برون رفت

درود بر شما

Register